Innehåll:

Det för mycket man kan göra för att minska sitt behov av bilen i vardagen och spara bilresorna till situationer då bilen verkligen behövs – för nytta eller nöje. Att äga och köra egen bil brukar kosta rejält om man ser till helhetsbilden, så att inte ha någon egen bil kan skapa en hel del utrymme i budgeten även om man betalar för att vara med i en bilpool. Detta innebär i sin tur att man vanligen går plus även om man kostar på sig lite vardagslyxiga saker som att få matkassarna levererade till dörren, inköp av en bra cykel och kanske taxi hem någon gång ibland.

Handla på nätet och få levererat hem

handla mat på nätetAtt behöva släpa tunga kassar är inte särskilt roligt, men som tur är går det nu för tiden att beställa mat online och få kassarna levererade direkt till dörren. Flera livsmedelsbutiker har sajter där du själv väljer ut vad du ska köpa, du behöver alltså inte välja färdigkomponerade middagskassar bara för att du handlar mat online.

Att man gillar att ha bra mat hemma innebär inte längre att man själv måste gå på jakt efter den i en fysisk livsmedelsbutik. Standarden på den mat som levereras hem från seriösa svenska aktörer brukar vara mycket hög – farhågorna om att alla som beställde mat på nätet skulle få mögliga tomater och rutten köttfärs visade sig inte slå in.

Förutom mat finns det mycket annat som går att beställa online och få levererat hem, till exempel kläder, skor, hygienprodukter, städgrejer, heminredning, sportutrustning, hemelektronik, med mera. Innan man beställer är det viktigt att kontrollera vad som gäller för leveransen. Har man inte bil är det inte så kul om det stora och tunga paketet levereras till ett postombud som befinner sig flera kilometer från bostaden.

Bo där du lever

bo

Det är många faktorer man bör ta hänsyn till när man fattar beslut om var man ska bo, och vad flytten innebär för vardagslogistiken är en av dem.

Det finns gott om exempel på hushåll som nästan på automatik flyttat från lägenheten i innerstan för att köpa villa utanför stan ”för det gör man när man är vuxen”, utan att inse hur mycket av deras fritid som försvann i och med flytten och hur beroende de plötsligt blev av ha minst en bil för varje vuxen person i hushållet. Tidigare hade de jobb, skola, affärer och underhållning inom cykel- eller promenadavstånd eller så gick det att ta sig fram smidigt med lokaltrafiken.

Det finns självklart exempel på det omvända också. Familjer som lämnat storstaden bakom sig för att skaffa villa i småstaden och nu äntligen kan cykla och promenera överallt – och vågar låta barnen ta sig till och från skolan själva till fots eller med cykeln.

Det är alltså inte automatiskt så att vissa boendeformer gör oss bilberoende och andra inte, utan man måste ta hänsyn till hushållets specifika situation och preferenser. Huruvida man kommer att behöva bil eller ej är förstås inte den enda frågan som spelar in när man väljer var man ska bo, men att äga bil äter upp en betydande del av budgeten för ett normalt svenskt hushåll och att bilpendlandet lägger också beslag på tid som man kanske hellre hade använt till något annat.