Innehåll:

Här kommer några tips på saker som är bra att tänka på inför verkstadsbesöket, oavsett om det rör sig om reparation, service eller något annat.

Konsumenttjänstlagen

I konsumenttjänstlagen finns viktiga bestämmelser för vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument när du lämnar din bil till verkstaden.

Vad är branschöverenskommelsen ”Verkstadens reparationsvillkor”?

Verkstadens reparationsvillkor är inte en lag, utan en branschöverenskommelse som enbart omfattar verkstäder som är anslutna till någon av följande organisationer:

Om du vill att verkstaden ska ha förbundit sig att följa Verkstadens reparationsvillkor gäller det alltså att välja en verkstad som tillhör någon av dessa organisationer.

Begär skriftlig bekräftelse

I samband med att du lämnar in bilen till verkstaden, se till att få en skriftlig bekräftelse på vad det ska kosta och hur lång tid det ska ta.

Givetvis finns det situationer där detta är svårt att uppskatta, till exempel eftersom verkstaden behöver göra en omfattande undersökning först för att avgöra vad som är fel. I sådana situationer bör man istället begära pris och tid för själva felsökningen och be verkstaden återkomma med ett skriftligt tids- och kostnadsförslag senare, ett förslag som du då kan ta ställning till och godkänna eller avslå.

Värt att veta är också att vissa verkstäder inte lämnar fast pris utan bara ungefärlig prisuppgift. Det är upp till dig om du vill godkänna det eller söka dig till en annan verkstad.

Se till att du är lätt att nå

bilmekanikerDe kan alltid inträffa oförutsädda händelser som gör att verkstaden behöver få tag i dig. Se till att du lämnar ordentlig kontaktinformation till verkstaden så att de kan nå dig om de till exempel upptäcker ett nytt fel som du behöver ta ställning till. Om de inte kan nå dig snabbt kan reparationen dra ut på tiden i onödan, eftersom de måste jaga efter dig och invänta svar från dig.

Viktigt: Om verkstaden misslyckas med att få tag på dig, har de inte någon juridisk skyldighet att avbryta arbetet om priset för tilläggsarbetet är obetydligt, lågt i förhållande till priset för det avtalade arbetet eller om det finns särskilda skäl att anta att du vill ha tilläggsarbetet utfört i samband med det avtalade arbetet. Den som är svår att få tag på riskerar alltså att få en (liten) överaskningsutgift. Det är därför en bra idé att försöka göra sig så tillgänglig som möjligt, och till exempel svara i telefonen även om man normalt sett inte svarar på okända nummer som ringer.

Borttagna delar

I samband med att du lämnar in bilen, begär att delar av bilen som tas bort och ersätts med nya delar sparas för att överlämnas till dig.

Reklamation

Om du är missnöjd med något rörande verkstadens arbete ska du reklamera detta snarast.

Att dröja med att reklamera kan göra att du förlorar din lagliga rätt till avhjälpande eller ersättning för fel.

Verkstaden har rätt att i första hand själva försöka avhjälpa felet, så att till exempel lämna in bilen till en annan verkstad och kräva att första verkstaden betalar räkningen fungerar inte. Verkstaden har i normalfallet rätt till minst två försök att avhjälpa felet.